Sunday 9 February 2020

HATYAI, THAILAND

Bercuti ke Hatyai aku rasa tak perlu modal banyak pun.. Lepas duit tambang, hotel dan makan pun cukup dh.. Aku rasa lagi murah drpd bercuti kt Langkawi πŸ˜‚

Iritary:

🐦16/9 Malam pertama : Naik train dr KL Central kol 10.50mlm (tiket Rm170 pegi balik)

🐦17/9
4.30pg sampai Padang Besar

Then ade orang sapa kalo nk naik van masuk dalam kite gerak kol 6pg ni.. Tambang blh bayar dlm RM atau baht (RM27 atau 200baht per pax!)

Van tu bwk p border cop passport.. Pastu bwk body check Thailand terus.. Takde orang langsung.. Maklum la pagi sangat dan lepas hbs cuti public...driver Van soh masuk Rm1 dalam passport (ni tips je)

Pas body check tukar Van pulak...van yg ade lesen masuk Thailand

Korang memula smpi sila carik simkad Thailand, ade jual kt 7E, 399baht

8pg dh boleh check in hotel.. Kami menginap kt VL Hotel.. 3hari 2malam dh bayar siap2 kt Agoda Rm260 (bahagi dua dgn Yani Rm130 sorang)

Makan malam kt Kad Toi Decha around 550baht (bahagi dua dengan Yani)

🐦18/9
Trip Hatyai-Songkhla 1500baht (bahagi dua dgn Yani 750baht sorang)

Makan malam kt Asean Night Market memasing hbs 250-300baht (korang blh tengok gambar makan malam kt bawah2 siket ye)

🐦19/9
Tak sarapan pun.. Kami beli kt 7E.. Depends pd belanja korang.. Aku habis tak smpi 200baht pn.. Beli Thai Tea dgn gula2 hehe.. Siap beli air pisang tu bawak balik KL utk laki aku huhu

Checkout hotel kol 12pm..call balik Van yg htr kami masuk aritu.. Bayar dlm 200baht per pax

Mase aku masuk sini rate duit Malaysia RM10 = 13.45 baht

Hari Pertama

Bangun tidur godek2 apps Grab sekali terbooking betul2 πŸ˜…
Tambang grab 145baht dr hotel kami menginap

Floating market ni bukak setiap Jumaat Sabtu Ahad pukul 5 petang ke atas.. So sape2 plan nk p Hatyai nk p food hunting, jgn dtg hari biasa.. Kena dtg hari weekend πŸ˜›

Actually masa kt Floating Market ni aku x beli lagi simkad Thai.. Jenuh la cari internet sbb nk booking Grab balik ke Hotel.. Tp alhamdulillah ade budak kedai jual air depan tu bantu kami booking Grab hehe

So dlm Grab yg nk patah balik ke hotel ni ade buat pakej round Hatyai-Songkhla (pakej antara 1500baht - 1800baht) per Car.. Kami decide nk join dia je sbb kalo nk pegi mane2 pn kalo naik tuktuk sama je harga dia lbh kurang.. Kalau dh naik Grab ni dorang tunggu kite sekali bawak semua tempat yg ade dlm pakej tu.. Xyh pening kepala pikir nk pegi mane

Ni gambar2 round2 pekan HatyaiπŸ’š
Tempat famous Kim Yong Market..

Pastu cecepat cari 7E beli simkad Thai, 399baht unlimited

Pastu malam nya kami sambung round tp kt area Lee Garden.. Dlm 10 minit je jalan kaki dr hotel kami menginap.

Malam2 ade lampu so nmpk cantik..kalo siang biasa2 je mcm kt pasar Chow Kit suasana dia

Bersepah gerai2 kt Lee Plaza Garden tp hati2 ye sbb ade yg jual Pork tak halal tu sebelah menyebelah je.. Kalo yg pakai tudung pandai ckp Melayu tu insyaaallah halal 😊

Misi cari makan malam kt Kai Tod Decha'
Dia depan sikit Lee Garden.. Menapak jauh jugak tp kami Google Maps je walaupn jalan kaki hehe

Menu sedap2 tp problem tak paham tulisan Siam dia..tp orang yg amik order tu pandai cakap Melayu so order je ape yg rasa2 kami nk makan hehe

Aku order udang masak petai

Makan malam kami habis dlm 550baht (bahagi dua dgn Yani)

Dh kenyang kami sambung jalan2 pekan dan masuk mall kt Lee Plaza Garden tu.. Dpt amek gambo dengan bear beso ni hehe 🐻

Hari Kedua

Trip Hatyai-Songkhla dengan driver Grab semalam.. Dia amik kami 1500baht je (harga asal 1800baht)

Memula g makan dimsum kt Dimsum Chabura

Harga makan kt Dimsum dlm 580baht (bahagi dua dgn Yani)
*depend ape yg korang ngap ye!

Tempat pertama g Masjid Songkhla..alaaa tempat orang kawen lari tu πŸ™„

Tempat kedua Samila Beach ⛱️

Samila Beach view πŸŒŠπŸŒŠπŸ’¦

Samila Beach signboard 🌞

Tempat ketiga kami dibawa ke Mermaid Beach.. Ade nmpk kuda belakang tu..nk naik bayo 50baht dia bawak2 jalan pantai.. Tp kami tak naik sbb xnk stay lama2.. Nk jalan2 kt tempat lain lagi.. Walaupn driver Grab tu cakap dlm loghat Thailand "its okeyyy take your time"

Pokok2 Ru cantik.. Mcm ade kt Melaka hehe

Gigih aku memanjat nk amik gambo dengan mermaid 🧜‍♀️

Pastu kami dibawa ke Songkhla Oldtown.. Buka oldtown restoran tu hehe

Kena banyak jalan sini masuk lorong2 mcm kt Penang tu.. Byk street art 🎨

Ni la area2 pekan kecil Songkhla Oldtown 😍

Jalan2 lagi ropanya Oldtown ni tepi laut..kt belakang sekali ade mcm pelabuhan sbb byk boat2 bear parking sini

Dh puas selfie.. Kami dibawak ke satu lagi pelabuhan..mcm jeti tp just tengok dorang buat keje nelayan πŸ˜›

Ni la tempatnya

Ni kt dalam bangunan merah tu

Askar jepun

Pastu pegi Museum Art ni.. Nyesal pulak tak masuk πŸ˜‚ kami selfie kat luar je hahah
Masuk dalam free je

Semua nya gambo depan pintu masuk muzium tu.

Tempat keempat dibawak ke Singora 🐲
Mase sampai sini betul2 tengahari.. Xde orang langsung haha sebab panas.. Pastu air pancut air kua ikut mulut dragon tu pn tutup.. Petang2 bukak la

Lepas amik gambar pelbagai cara haha sebab tinggi sangat ka dragon tuπŸ˜‚ tetiba kami dibawak naik feri..actually jalan short cut je naik feri ni.. Bukan pulau pun.. Memula kami ingat pulau.. Ropanya feri ni pengganti jambatan redah laut driver Grab tu nak bawak ke Sleeping Buddha dan Chang Puak Camp..

Katanya kalo ikut jalan darat amik masa dan jauh..sejam ada la katanya.. So nk elak buang masa dia naik feri.. Naik feri bayo 20baht..driver Grab tu yg bayo

Atas feri td amik masa perjalanan dalam 10 minit.. Blh keluar kete dan amik gambar ataupun duduk2 santai hehe

Sleeping Buddha.. Betul2 besar dan panjang

Beso gedabak weiii

Banyak kuil je ke sini

Kuil2 yg ade depan2 area Sleeping Buddha tu.. Kiri kanan dia pn ade kuil

Ni laut tau.. Kt belakang Sleeping Buddha.. Driver Grab tu pun sporting dan pandai serta ikhlas dalam bawak kami trip jalan2 ni.. Sebabnya mane2 port amik gambar dia akan suggest kat kitorang

Ni pn kt belakang Sleeping Buddha tu

Driver Grab cakap jangan lupa amik gambar kt jambatan ni.. Cantikkk πŸŒ‰

Pastu kami dibawak ke Chang Puak Camp.. Tempat gajah hehe

Masuk free je tp kalo nk amik gambar pegang gajah, naik gajah ke.. Kena bayo

Amik gambar mcm ni xyh bayar

Next... Hatyai Cable Car.. Tp kami x naik pun.. Driver Grab tu ckp x berbaloi sbb takde ape2 pn situ.. So kami visit luar nya shi.. Tempat ni namanya Hatyai Municipal City ❤️

Naik Cable Car 500baht per pax 🚑

Pendek je perjalan cable car tu.. Sbb tu driver Grab tak suggest kitorang naik.. Lagi pun bayar tambang pn dh mahal

View sini pn agak tenang kan jiwa huhu

Akhirnya dapat amik gambar berdua yg helok siket hehe... Actually background belakang blh nampak bandar Thailand tp sebab masa ni jerebu dh smpi Thailand tu berkabusss je... Pagi tadi bangun tido langit cerah lagi

Air terjun buatan manusia.. Tempat ni kt jalan menghala masuk ke area Cable Car tu.. Sbb kami cakap wehhh cantiknya... So driver Grab tu pn benti kejap soh kami amk gambar hehe

Time ni baru pukul 4..driver Grab tu pn xtau nk bawak ke mane lagi sbb next place tempat tu kena pegi malam baru bukak.. So dia decide soh kami balik hotel dulu, mandi rehat makan.. Tido dulu ke.. Kang kol 8mlm dia amik kami (9mlm waktu Malaysia)
Waktu ni dia blm collect duit trip lagi.. Betapa bagusnya tahap trust dia kt kitorang 😍

Tempat ni namanya Wine Village.. Ade mini zoo dan jugak taman ala2 🧚‍♂️
Masuk sini pun free

I miss U πŸ‘

Pastu baru pegi Asean Night Market, makan malam dan shopping.. Tp aku x shopping banyak pun.. Beli tshirt dan bag laki aku je.. Pastu member sorang kirim Termos.. Tu je... Xlh beli banyak2 sebab muatan xd..lagi pun naik train malas nk merendeh rendeh angkut bag berat2

πŸ’ΈπŸ’ΈπŸ’Έ

Dinner kami.. Sedappp πŸ˜‹
Kami hbs lbh kurang 250-300baht sorang.. Makan je sama2.. Bab makan xperlu nk berkira huhu

Hampir 3jam kami kt sini baru la balik hotel 😝😝

Hari Ketiga

Dah nak balik KL huhu.. Sedihhhnya
Sebelum check out, mlm td dh bincang dgn Yani nak bangun awal pagi sebab nk jalan2 lagi kt bawah hotel ni

Dapat carik tempat Cik Epal blogger tu amik gambar hehe

Repeat lagi 7E..Thai Tea dia sedappppp πŸ˜‹

Meriah 7E dia.. Murahhh.. Dan 7E pn memang bersepah kt sini

Tunnel Market tp tak halal ye

Checkout pukul 12pm..dh booking siap2 van yg htr kami masuk sini aritu.. Naik train kt Padang Besar kol 3.30pm

Stesen keretapi Padang Besar πŸš‰

Naik 3.30pm dr Padang Besar.. Smpi KL central lbh kurang 9.45mlm

Jangan risau perjalanan yg panjang. Dlm train ade kedai hehe

Insyaallah aku akn repeat pegi sini lagi hehe