Saturday 26 October 2019

MANGROVE TOUR LANGKAWI



Geoforest Kilim Park terletak di timur Pulau Langkawi dengan ciri pembentukan landskap yg menarik dgn bukit batu kapur yg hampir menegak sehingga yg berbentuk sub-bulatan dgn puncak yg berbagai bentuk dan saiz. Topografi georimba Kilim adalah landskap yg terjadi akibat pelarutan batu sedmentari seperti batu kapur oleh air bawah tanah. Kejadian itu telah menghasilkan  bentuk muka bumi seperti terowong, gua, lubang dan takungan air.
(sumber info yg dipaparkan di Oriental Village, Langkawi)

Boleh selfie kt logo Kilim ala2 hollywood

Cantik idok..air laut kaler hijau

Batu bukan sebarang batu..makan juta tahun nk jadi mcm ni

Serius cantik batu dia..

Blh bg makan ikan..main2 dgn ikan sekali..mmg ikan dia duduk sekelompok kt tepi2 batu2 yg dh terbentuk tu



Actually, point pertama Mangrove Tour ni ialah kita dibawa ke Gua Kelawar dulu (Bat Cave)

Sedikit info pasal Gua Kelawar :
Gua Kelawar terletak hampir dgn Sungai Kilim dan perlu melalui hutan paya bakau utk tiba ke pintu gua. Nama bersempena populasi besar Kelawar Buah yg tinggal di dalam gua. Kompleks gua terdiri dari sekurang-kurangnya gua dua tingkat. Gua di bawah adalah 2m dari aras laut, dan di atas 7m dari aras laut. Gua menunjukkan pelbagai farmasi batu kapur yg dramatik yg mengambil bentuk pelbagai makhluk spt formasi berbentuk kepala ular, dan ada titisan air yg kelihatan seperti dr mulutnya, juga dikenali sbg stalaktit hidup.

Aku edit sikit gbr ni..korang nmpk tak kelawar dok bergantung tu..dlm gua ni gelap..tp jgn risau, guide tour ni ade bawak torch light

Air surut..sblm ni aku penah pegi sini air pasang

Slps merentas gua korang akan jumpa pokok2 bakau

Ni la Encik Halim guide tour yg akan bawak kite sepanjang Mangrove Tour ni. Penuh dgn informasi dia terangkan

Background pokok paya bakau..serius cantik 🌱🌱


Mangrove Tour
*explore lbh kurang 9-10 tempat
Dr dulu aku join dgn De Baron (book kt Hotel Langgura De Baron)
Bayaran RM90/pax (include Lunch!)..kalo nk private boat pn blh, blh muat 8-10 orang..yg mane dtg dgn family ramai2 tu better sewa 1 boat je terus

🐾Gua Kelawar
🐾Kilim Geoforest Park Icon
🐾Fossil Island
🐾Mandi manda (biasanya di Tanjung Rhu)
🐾Fish Farm (Lunch kt sini)
🐾Eagle Watching
🐾River Cruise
🐾Monkey Fun
🐾Gua Buaya



Fossil Island

Ni sume fossil..bukan batu biasa tau

Pantai Tanjung Rhu..cantik gilos..depa ckp tmpt Shah Rukh Khan buat penggambaran dulu kt sini..

View Tanjung Rhu..kalo korang blh imaginasi sebenar nya bentuk bukit tgh2 laut ade yg mcm bentuk muka manusia, kasut, kucing, gorila pn ada hehe

pastu lunch kt Fish Farm
Foreigner ramai je join Mangrove Tour ni..korang rakyat Malaysia ape alasan huhu 😙

Eagle Watching

Eagle Watching

Monkey Fun sepanjang River Cruise

Monkey Fun

Dari laut nk masuk ke sungai paya bakau

Tenang jiwa lalu sini 💚

Gua Buaya (Crocodile Cave)
Buaya xd..tp korang cer tengok betul2 batu gua tu menyerupai kepala buaya..sbb tu dipanggil Gua Buaya 🐊🐊🐊


Driver akan pickup pegi blk kt hotel..
9pg pickup..tour start aroud 10.30pg..nnt dpt air mineral sekali..kalo korang nk bawak bekalan sendiri blh gak..tp hati2 time Monkey Fun tu takut kena 'rampas' 😁
Estimate hbs kol 3.30ptg...






No comments:

Post a Comment