Friday 1 November 2019

TUGU NEGARA


Tugu Peringatan Negara (atau juga dikenali sebagai Tugu Negara) telah disiapkan pada 8 Februari 1966 sebagai penghormatan kepada lebih 11 ribu perajurit yang gugur dalam Perang Dunia Pertama (1914-1918), Perang Dunia Kedua (1935-1942) dan semasa Darurat (1948-1960). Ia terletak di ibu negara, Kuala Lumpur berhampiran dengan bangunan Parlimen.

Pada setiap tahun, 11 November, satu perbarisan hormat akan diadakan di Tugu Negara. Tugu tersebut menggambarkan sekumpulan tentera mengibar bendera negara, Jalur Gemilang. Setiap patung gangsa tersebut melambangkan pimpinan, getir, persatuan, siap sedia, kekuatan, keberanian, dan pengorbanan.

Dibina pada tahun 1966, tugu tersebut berdiri setinggi 15 meter, diperbuat daripada gangsa dan direka oleh pengukir Austria, Felix De Weldon yang bertanggungjawab bagi Tugu Peringatan Perang USMC (USMC War Memorial) di VirginiaAmerika Syarikat. Tugu ini juga adalah arca berkumpulan yang tertinggi di dunia.


Sumber : Wikipedia

Ni 1st time aku jejak kaki kt sini walaupn lahirnya kt KL 😂

Masuk free je, bukak kol 7pg - 6ptg..aku datang kol 6ptg hahah..sib baek org jaga situ bagi masuk..hehe..

Kt area sini ropanya ada macam2 yg aku sendiri xtau..ade Taman Burung, Taman Orchid, Taman Bunga Raya, Taman Tasik Perdana, Taman Tugu, Taman Etnabotani...petang2 kalo nk bersantai elok sgt bawak anak2 dtg sini


Entrance memula nmpk benda ni..aku pn xtau amende..tp kt situ ade terukir nama2, aku rabun so x nmpk ape dia tulihhh

Port selfie cantik kt sini

Laki aku susah beno nk bergambo 😂

Info pasal pembukaan Tugu Negara

Bahagian belakang nya

Landskap menarik

Cantik..tp x selfie haha

Sib baik aku mai dh xd orang..nk amk gbr pn senang..xd photo debom sape2 ..ye la dh pegi pn ngam2 nk tutup

Laki aku punya style ape ntah

Laki aku pandai dh captured..harap2 nya makin expert la hehehe


No comments:

Post a Comment