Wednesday 4 December 2019

KAUNTER SELF SERVICE

Asal dengar je keje supermarket atau mall, mindset org skrg "gaji rendah" ..yes, aku akui memang rendah ..tp kalau takde pilihan, tak salah keje bidang ini..yg mana supermarket sentiasa mempunyai kekosongan pekerja..

Sepanjang aku keje supermarket ni, mmg cuti weekend diberi sekali sebulan..mmg byk kenduri kendara tak dapat pegi..kematian pun sama, terutamanya kalo ade saudara  yg meninggal jauh2..

Kalo bab customer komplen, usah cakap la..pelik sungguh manusia yg hidup zaman millenium ni..igt makin maju tahun, makin maju pemikiran manusia..rupanya tidak..aku bagi contoh kt Tol Plus je lah..semua kaunter guna Touch N Go ..itu pun org Malaysia dh bising...kononnya menyusahkan la..utk org tua yg x biasa dgn kad2 atau IT mcm mane ?.. mengurangkan peluang pekerjaan la..macam2 la...abeh tu, ko nk keje kt tol ke??? Komplen je pandai..huhu

Ini pendapat aku je lah..ok je kalo tol tu guna Touch N Go..nk cpt guna Smart Tag ..masa akan jadi lebih cepat sebenarnya drpd nk tgu Q ..tp korang dh tau mmg nk guna highway, topup la Touch N Go tu awal2 ..kt Shell blh topup, dan byk lagi tempat terpilih blh topup Touch N Go ni..even kt Aeon Jusco pn blh topup tau (kat Service Counter)..

Actually aku xnk citer psl Touch N Go dan Tol Plus pun..tetiba melalut ehhh 😂😂

Itu hari aku beli barang dapur kt Aeon Big Wangsamaju, Q dia xlh bawak bincang..rasa nk tinggal je barang2 aku amk tu..tp memandangkan aku taknak poyo mcm customer yg masuk Aeon Jusco tmpt aku keje hahaha... Aku pn cuba cari mana2 kaunter yg less Q..tidak la hanya tertumpu pd kaunter yg ko rasa kt kaunter tu je blh bayar .. Sbb kt Aeon Jusco customer dia selalu mcm tu .. Then aku terpandang kaunter layan diri..ade lbh kurang 6 kaunter tak silap aku ..xd sape pn heran kaunter tu...kenapa tak heran? Sbb beranggapan takde Cashier kt situ maka kaunter tu tutup..pd hal ade je sorang penjaga kt situ blh inform customer yg beratur panjang tu utk cuba layan diri kt kaunter tu ..

Aku beli dlm 4 barang ..aku tanya budak yg jaga situ, kaunter ni blh guna ke ? Dia ckp blh, tp kena byr pakai kad je ..so tgu apa lagi, takkan nk jadi orang bodoh buang masa Q kt kaunter panjang2 tadi... Kecik2 mak pak hantar p sekolah, bodoh dlm pelajaran xpe tp sekurang2 nya reti MEMBACA ..so xd alasan ko ckp tak pandai la ape.. Baca ape instruction kt kaunter tu ..memula Swipe Member Card (jika ada), kalo xd klik NO ..pastu scan la brg2 ko beli td ..kalo ko dh yakin semua ko dh scan, BACA instruction seterusnya..payment via Visa/Master/Debit dan sebagainya.. Masuk la kad kt terminal tu, masuk no pin.. Kalo nilai bawah Rm250 guna Wave shj, lagi cepatt... Dh siap, amk resit, keluar..nnt security depan tu akan cek balik..takde susahnya, cuma ko rasa title ko sbg CUSTOMER ko rasa ko perlu dilayan mcm Raja...phuihhhh...

Aku rasa Aeon Jusco pun perlu buat kaunter mcm ni kt setiap outlet yg ada...kalo x silap aku yg ade kaunter layan diri ada kt Aeon Quill City je..kalo x silap lahhhh...

Then, semalam aku g Tesco (baru bukak dlm Wangsawalk Mall)..sblm ni tmpt tu Cold Storage..dh tutup...aku beli ayam ngan carrot je.. Aku tgk cuma 2 kaunter je operasi, ade 2 cashier je..Q agak lama, customer tak ramai tp setiap satu customer beli banyak sbb tu lama ..then aku terpandang kaunter hujung tu, kaunter layan diri ..ade sorang Mat Salleh je yg guna kaunter tu ..aku pn join dia..ape la yg susah sgt nk layan diri..masa kite pn jimat...janji jgn kite menipu dh la...beli 10 brg tp scan 8 brg je...


Tengok mat salleh tu buat sendiri tanpa bantuan pekerja ..yg satu lagi tu walaupn ade bantuan tp sekurang2 nya nk belajar buat sendiri supaya lps ni nk shopping pn senang

Tak sampai 2 minit siap! Tanpa bantuan sesiapa..huhu



Ade benda mudah buat ape nak benda susah ??

Kelebihan kaunter layan diri:
✔Tak perlu beratur lama
✔Tak perlu komplen kalo cashier lambat
✔Tak perlu pegang cash banyak (tp make sure kad ko tak Decline la!)
✔Customer scan sendiri barang belian


Kekurangan kaunter layan diri:
✔menutup peluang pekerjaan (tp bkn nya ko nk apply keje kt supermarket pn kan)
✔Penipuan dr pihak customer jika tidak dipantau dan menyebabkan kerugian supermarket itu sendiri


Tp ni pendapat aku la...pendapat masing2 kan..tepuk dada tanya selera!